Неокласицизъм и сюрреализъм

1917 – 1925 г. посещава Неапол и Флоренция, където се докосва до изкуството на барока. Чрез този допир, той се връща към обемно пространствено изграждане на формата. Сюжетът в картините му от този период е женското тяло, майчинството, а известни картини са: „Танцьорки“ и „Момиче с огледало“. Увлича се по сюрреализма. През 1923 г. той среща сюрреалиста Андре Бретон. Още в първия брой на сюрреалистичното списание La Révolution surréaliste от декември 1925 г. е показана пластична конструкция на Пикасо.

Във втория брой от януари 1925 г. са показани две страници от книга със скици. В четвъртия брой са показани картините на Пикасо „Трите танцьорки“ и за първи път „Госпожиците от Авиньон“. През този период той за първи път включва и мотива за минотавъра. Като на испанец, борбите с бикове му оказват силно влияние. Първият брой на сюрреалистичното списание „Минотавър“ излиза на 25 май 1933 г. с корица на Пикасо, която отговаряйки на заглавието показва един Минотавър.

Пабло Пикасо